سخن دبیر همایش
علم تربیت به کرامت ذات انسانی توجه ویژه دارد. محور تعلیم و تربیت انسان است، انسانی که از قوه علم و شناخت بهره دارد. معرفتشناسی، ارزش ها پایه اصلی آموزش و پرورش است. تعلیم و تربیت علم و اندیشه عملی است و وظیفه آن این است که به کمک تفکر و فلسفه بتواند گره های کور اندیشه بشری را در جهت افزایش بهره وری اندیشه ها و رسیدن به غایت تفکر و نیل به یک زندگی متعالی باز کند.
وظیفه فلسفی آموزش و پرورش در عصر حاضر تحقق گوهر انسانی و تبلور تفکر اخلاقی در جامعه است. توسعه خصایل اخلاقی همراه با بصیریت دینی و اعتقادی در سیر استکمالی انسان رکن اساسی تربیت معنوی است. تربیت درهمه ابعاد وجودی انسان تاثیر گذار است. جسم، هوش و اخلاق انسان بر اثر تربیت معنوی پرورده می شود.
اهداف منطبق با حقیقت وجودی انسان جهان شمول است. تربیت واقعی تک بعدی نیست، بلکه افزایش توانایی بشر و برخوردار ساختن فرد از همه قوایش و آماده کردن او برای استفاده درست از جوهر وجودیش از اهداف اساسی تربیت معنوی است. خداجویی و خدا خویی ارزش های سرشتین انسانی را در فطرت و طبیعت در سایه تفکر و تجربه می پروراند و انسان با علم وآگاهی و اختیار و آزادی برای تحول پذیری شخصیت و شکوفایی جنبه های درونی تلاش می کند.
دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی ماموریت محور است و وظیفه تربیت معلمان آینده کشور را بر عهده دارد. معلم در تراز جمهوری اسلامی باید به ایمان توحیدی و خدا پرستی در گفتار و رفتار اعتقاد عمیق داشته باشد و هنر تعلیم و تربیت را با جهت دادن به فطرت انسانی آمیخته نماید. عصر حاضر به جد به تربیت معنوی و ارتقای سطح ارزش های فرهنگی نیازمند است. انسان شناسی علمی و فلسفی و تربیت انسان عقلانی جز با تربیت معنوی و اخلاقی حاصل نمی شود. ارزش های اجتماعی باید در رفتار افراد نمود یابد و تکامل اجتماعی جز با نگرش درست اجتماعی و بینش و سازگاری و مهارت های اجتماعی به دست نمی آید. ان شاءالله این همایش بتواند زمینه های فکری و عملی تربیت معنوی را در تفکر اخلاقی و رفتاری اجتماعی فراهم نماید.